070-204 19 06 lotta@lottacarlberg.se

YouTube har kommit långt sedan dess introduktion till världsomspännande webben 2005.
Många har sagt till mig att: ”YouTube fungerar inte för företag som mitt.” Många tycks tro att YouTube är byggt för att bara nå den yngre generationen. Men så är inte fallet.

En studie som lanserades 2017 av B2B researchers Clutch visade att 81% av företagen betraktar YouTube bland de mest värdefulla sociala medierna, rankade över Twitter på 80% och precis bakom LinkedIn på 83%.

När du väl tar dig förbi alla prankvideos, vlogs mm, kommer du att hitta massor av företag som gör Youtube filmer. De använder plattformen för att förklara komplex terminologi, introducera nya produkter och sälja sig till en global publik.

För att bevisa några av felen och missuppfattningarna kring YouTube kommer jag att redogöra för varför företag – antingen B2B eller B2C – ska titta på vad plattformen kan göra. Här är sex skäl som är värda att överväga:

1. En ny publik
Låt oss börja med grunderna.Om du inte har en YouTube kanal idag kommer du att missa massor av potentiella kunder. Du kommer att finna en hel ny publik som du inte tänkt på tidigare.

Det är också gratis att ladda upp videor till YouTube, vilket innebär att du kan sända till den potentiella publiken i miljarder utan att betala ett öre. Vill du lära dig mera om Youtube se här.

2. SEO Boost
Som du säkert redan vet så äger Google plattformen för YouTube . Det gör att dina videofilmer rankas högre på Google. Många använder YouTube som ett annat sätt att verkligen hävda sig på Google: s första sida.
Genom att lägga till sökord i din beskrivning kommer Google att hitta din video.

3. Gör din video specifik
Många vill se hur en produkt fungerar innan de köper den. De går in på YouTube och söker.

Om du och ditt företag gjort en kort video om hur produkten användas är sannolikheten mycket störra att kunden kommer till just dig för att köpa. 
Säljer du tjänster är det samma sak. De vill veta vem de ska köpa tjänsten av. Efter att de sett dig i bild får de känslan av att de känner dig och de blir lättare att komma till ett snabbt köpbeslut.

4. Video marknadsföring är en stor business
Att skapa en video som lockar tusentals tittare varje vecka kan tyckas vara ett ambitiöst mål för företag som inte tycker att deras produkter eller tjänster är spännande nog att få en hel del synpunkter. Sanningen är att någon YouTuber kan driva trafik till sin kanal, förutsatt att de löser en viss fråga.

Ta reda på vad dina kunder har för problem. Visa dem lösningen i din video. Jag säger att en video behöver inte alltid vara helt perfekt huvudsaken är att du löser kundens problem eller visar på hur kunden kan lösa problemet själv. Du har säkert sett massor av videofilmer som är rent ut sakt helt värdelösa men de får visningar om och om igen pga att de löser ett problem som många har.

5. Gemenskap
Andra kan prenumerera på din YouTube kanal. När de prenumererar får de en notis om att du lagt upp en video på YouTube. Dina följare har då även lättare att hitta dina videofilmer. De kan även kommentera dina videofilmer samt att du kan ge dem svar i en kommentar.

Ett bra sätt att att bygga upp sitt nätverk på YouTube är att kommentera och prenumerera på andras kanaler. De kommer garanterat att uppmärksamma dig när de ser att du ger dem kommentarer.
Så även på YouTube kan du bygga nätverk.

6. Inspiration är överallt
Om du är osäker på vilken typ av innehåll du vill publicera, varför inte ta inspiration från vad som finns runt dig.
Titta på utländska kanaler och plocka godbitarna. Gör om videon efter dina tankar och synpunkter. Gör den på svenska. Så gör jag oftast.

Jag söker upp ett blogginlägg på Google med några tips i. Sen gör jag en video om vart och ett av tipsen. Vips så har jag en hel veckas videoinlägg.
Eller så tittar jag på de jag själv följer på YouTube och tar delar som jag sen gör om till mitt eget.
Du behöver inte uppfinna hjulet igen.

YouTube har gott om idéer för marknadsföring i allmänhet, och varumärken bör utnyttja detta gratis råd.
Vill du lära dig mera om Youtube se här.

 Love Lotta

 

Hittar du stavfel så beror det på att jag är dyslektiker. Sänd mig gärna ett mail på lotta@lottacarlberg.se och berätta var jag kan ändra det. Tack på förhand.