070-204 19 06 lotta@lottacarlberg.se

Lär känna din idealkund. När du gjort det kommer ditt arbete med marknadsföringen bli mycket enklare.
Det finns ett trick att ha en pipeline med nya kunder som kommer i en strid ström. Tricket är inte att sälja sig för billigt eller dumpa priserna.

Tricket är även att exakt veta vem din idealkund är. Genom att ha en djup förståelse för din perfekta kund – vem du vill arbeta med – kan du skapa en detaljerad kund profil eller avatar. Denna kund profil används sedan för att styra allt ditt innehåll, marknadsföringsmeddelanden och försäljningssamtal så att allt material som representerar ditt företag talar direkt till idealkunden.

När du tydligt kommunicerar vem du tjänar bäst, vem du vill ha som kund och hur du kan hjälpa dem blir det mycket lättare för andra att:

  • Se att just dina tjänster löser deras problem
  • Hänvisa till andra att du är den som kan lösa problemet

Kom ihåg att välja en nisch och begränsa ditt fokus betyder inte att du bara kommer att arbeta med din idealkund och välja bort andra.
Du kommer även att plocka in andra kunder men dessa idealkunder är de som direkt ser att wow här kommer jag att få den hjälpen jag söker. Du behöver nästan aldrig sälja till dessa personer eftersom de kommer att komma till dig.

Till exempel: Låt oss säga att din idealkund är en kvinnlig entreprenör som startat sitt företag. I så fall skulle all din marknadsföring vara avsedd för att locka den specifika kunden, men vissa män kommer också att lockas av meddelandet. Kommer du att vända ryggen till dem? Nej! Det är okej att fortsätta arbeta med kunder som passar en del av din ideala kundprofil också.

Lycka till Love Lotta